Retrospektywa Františka Vláčila na dafilms.pl

Retrospektywa Františka Vláčila na dafilms.pl

Poeta języka filmowego i jeden z najważniejszych czeskich reżyserów, zasłynął takimi dramatami historycznymi jak Małgorzata, córka Łazarza, Dolina pszczół i Adelheid. Autor także wielu mniej znanych intymnych i osobistych filmów, perełek czeskiej kinematografii, które od teraz dostępne dla polskich widzów, czekają na odkrycie.

Wyjątkowy autor František Vláčil dzięki swojemu niepowtarzalnemu reżyserskiemu stylowi stał się jednym z najważniejszych twórców rodzimej kinematografii. Nie ma chyba entuzjasty czeskiego kina, który nie kojarzyłby jego nazwiska z historycznym eposem Małgorzata, córka Łazarza. Średniowieczna ballada z Magdą Vašáryovą w roli głównej uważana jest za jeden z najważniejszych tytułów w jego dorobku i jeden z najlepszych czeskich filmów wszech czasów. Staranna kompozycja każdego ujęcia, którą Vláčil lubił szczegółowo rozrysowywać przed każdym filmem, minimalna ilość dialogów i nacisk na narrację za pomocą obrazów charakteryzują nie tylko Małgorzatę…, ale także większość filmów z jego bogatej filmografii.

Jego twórczość często kojarzona jest z okresem tzw. złotych lat 60. XX wieku, gdy najczęściej sięgał po tematykę historyczną, np.: Dolina pszczół, czy Adelheid. Jednak warto też wspomnieć o jego późniejszych filmach, takich jak Jad węża, w których Vláčil zwraca się ku teraźniejszości okresu tzw. normalizacji w Czechosłowacji. W filmie, który powstał na początku lat 80. XX wieku, reżyser podjął swój osobisty temat – walkę z alkoholizmem.

František Vláčil nie dostał się do świata filmu, tak jak większość czeskich reżyserów, dzięki studiom na FAMU, ale poprzez studia z zakresu estetyki i historii sztuki. Pierwsze filmowe szlify zawdzięczał filmom instruktażowym, które kręcił na zlecenia elektrowni oraz wojska. Mimo wymaganego przekazu informacyjnego i przez te obrazy prześwituje jego poetycka wizja. Każdy z nich zawiera poetyckie sekwencje, które całkowicie zrywają z ówczesnymi normami socialistycznej sztuki i ujawniają początki stylu filmowego, który później przyniesie Vláčilowi miano największego poety czeskiego kina.

W ramach retrospektywy można będzie obejrzeć filmy:

„Diabelska przepaść” – ścieżka dźwiękowa CZE, Napisy ENG

„Cienie gorącego lata” – ścieżka dźwiękowa CZE, Napisy ENG

„Dolina pszczół” – ścieżka dźwiękowa CZE, Napisy ENG

„Biała gołębica” – ścieżka dźwiękowa CZE, Napisy ENG

„Jad węża” – ścieżka dźwiękowa CZE, Napisy brak

Materiały z dafilms

Podziel się:

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

dwadzieścia + dwanaście =