Sight and Sound Best Movie vs Oceny widzów 90s

Co 10 lat od 1952 roku periodyk Sight and Sound publikuje listę najlepszych filmów wszechczasów. Ostatnia została opublikowana w 2022 roku przez BFI (British Film Institute). W plebiscycie biorą udział m.in. krytycy, pracownicy naukowi…

W tej edycji na liście znalazło się 264 filmów, które zostały wyprodukowane w latach od 1916 do 2021 roku.

Tak sobie pomyślałam, jak lista ma się do popularności wśród widzów. Pojedynek krytycy vs. publiczność. Lista z 2022 roku. Filmy z lat 80s i 90s.

Lata 90s

Matrix (1999) (The Matrix)

Reżyseria Lilly Wachowski, Lana Wachowski

Zdjęcia Bill Pope

Muzyka Don Davis

Obsada: Keanu Reeves, Laurence Fishburne, Carrie-Anne Moss, Hugo Weaving, Gloria Foster, Joe Pantoliano.

Sight and Sound =122 pozycja

Ranking: 8,55

Neo jest genialnym hakerem. Pewnego dnia nawiązuje z nim kontakt tajemniczy Morfeusz – człowiek, który obiecuje przekazać mu wiedzę o rzeczywistości, w jakiej żyje. Prawdę o dwóch światach: prawdziwym i wygenerowanym, który ma tylko udawać rzeczywistość. Neo przystaje do grupy Morfeusza i zaczyna dostrzegać, że świat, w którym egzystował to fikcja, a jego życiem cały czas ktoś kierował. Kolejne stopnie wtajemniczenia stawiają przed Neo nowe pytania. Czym jest Matrix i komu służy? I jaką rolę w planie Morfeusza ma do spełnienia on sam?

Opis dystrybutora

 

Wszystko o mojej matce (1999) (Todo sobre mi madre / All about my mother)

Reżyseria Pedro Almodóvar

Zdjęcia Affonso Beato

Muzyka Alberto Iglesias

Obsada: Cecilia Roth, Marisa Paredes, Candela Peña, Antonia San Juan, Penélope Cruz

Sight and Sound =157 pozycja

Ranking: 8,00

Bohaterką „Wszystko o mojej matce” jest Manuela (Cecilia Roth w popisowej roli), samotna matka z Madrytu wychowująca nastoletniego Estebana. W siedemnaste urodziny chłopak ginie w wypadku samochodowym, próbując zdobyć autograf ulubionej aktorki. Pogrążona w żałobie Manuela wyrusza do Barcelony, aby powiadomić o śmierci Estebana jego ojca. Ten ostatni nie wie nawet, że miał syna…

Opis dystrybutora

 

Oscara (2000) w kategorii Najlepszy film nieanglojęzyczny.

Złota Palmę w Cannes (1999) dla najlepszego reżysera.

 

Magnolia (1999) (Magnolia)

Reżyseria Paul Thomas Anderson

Zdjęcia Robert Elswit

Muzyka Jon Brion

Obsada: Tom Cruise, William H. Macy, Philip Seymour Hoffman, Jason Robards, Juliane Moore, John C. Reilly,

Sight and Sound =185 pozycja

Ranking: 8,2

Jeden dzień z życia kilkorga zwykłych mieszkańców San Fernando Valley w Południowej Kalifornii. Umierający na raka starszy pan, jego dużo młodsza żona, genialny kilkunastoletni zwycięzca teleturniejów, policjant z problemami, telewizyjny showman, dziewczyna zagłuszająca specyficznym trybem życia poczucie pustki, kobieta ślepo zakochana w swoim mężu. Każde z nich boryka się ze swoimi rozterkami, dramatami, chwile tragiczne mieszają się z radosnymi. Losy bohaterów przeplatają się, dochodzi do spotkań, które oczyszczają i dają nadzieję na odnalezienie swojego miejsca w życiu.

Opis dystrybutora

 

Kwiaty Szanghaju (1998) (Flowers of Shanghai / Hai Shang Hua)

Reżyseria Hsiao-Hsien Hou

Zdjęcia Ping Bin Lee

Muzyka Yoshihiro Hanno, Duu-Chih Tu

Obsada: Tony Leung Chiu-wai, Michiko Hada, Michelle Reis

Sight and Sound =225 pozycja

Ranking: 7,55

#drama

Akcja filmu rozgrywa się w Szanghaju pod koniec XIX wieku w dekadenckim świecie „kwietnych domów”, w których kosztownie ubrane kurtyzany piją z klientami herbatę, zabawiają rozmową i przygotowują fajki z opium. Za tymi zrytualizowanymi czynnościami kryje się jednak walka o wpływy i niezależność kobiet, które żyją niczym niewolnice, lecz pragną same decydować o swoim losie. Kwiaty Szanghaju ukazują cztery „kwietne domy”. Pierwszoplanowa historia przedstawia Wanga – stałego bywalca rozdartego pomiędzy dwiema kobietami: długoletnią kochanką oraz młodą kurtyzaną.

„Kwiaty Szanghaju” to najbardziej formalny i najpiękniejszy wizualnie film Hou: kadry oświetlone są złotym światłem lamp naftowych i świec, wnętrza wypełniają starannie zaprojektowane rekwizyty i kostiumy z epoki. Ograniczając się jedynie do zamkniętych przestrzeni „kwietnych domów”, Hou po mistrzowsku przedstawia hermetyczny świat, w jakim żyły ich mieszkanki. Pokazując piękno dekadencji, film ten przypomina japońskie drzeworyty ukiyo-e, portretujące przepływający świat Yoshiwary. Jednak za tą elegancką fasadą kryją się dramaty kobiet-kwiatów, uwikłanych w skomplikowany system zależności.

Opis festiwalowy

 

 

Happy Together (1997) (Chun gwong cha sit)

Reżyseria Kar-Wai Wong

Zdjęcia Christopher Doyle

Muzyka Danny Chung

Obsada: Leslie Cheung, Tony Leung Chiu-wai, Chang Chen, Gregory Dayton

Sight and Sound =225 pozycja

Ranking: 8,05

Namiętność i chorobliwa zazdrość, potrzeba ekscytacji i stabilności, rozstania i powroty. Ho Po-Wing i Lai Yiu-Fai wyjeżdżają do Buenos Aires, by tchnąć nowe życie w swój niespokojny związek. Kochanków łączy więź mocna i destrukcyjna zarazem, emocji nie sposób pozostawić za sobą na drugim kontynencie. Pod deszczowymi chmurami i w palącym słońcu Argentyny, w pełnych napięcia rytmach tanga, mężczyźni odnajdą się i zagubią po raz kolejny.

Opis festiwalowy

Zdobyte nagrody (wybrane):

Złota Palmę w Cannes (1997) dla najlepszego reżysera.

Podziel się:

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

13 − cztery =